του Φώτη Κουτσαμπάρη
Κάθε χρόνο στη χώρα μας χάνουν τη ζωή τους σε τροχαία 1.654 άτομα κατά μέσο όρο, ανά 100.000 κατοίκους χάνονται 15 άτομα, ενώ ο αριθμός των νεκρών ανά 100.000 οχήματα είναι 44. Το 25% των ατόμων που χάνουν τη ζωή τους εμπλέκονται σε τροχαία με φορτηγά, που είναι πέντε φορές πιο επικίνδυνα από τα υπόλοιπα οχήματα.
Τα παραπάνω συμπεράσματα προκύπτουν από έρευνα που έκανε ο καθηγητής Συγκοινωνιακής Τεχνικής στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης Βασίλης Προφυλλίδης, συγκεντρώνονται εγχώριες και ευρωπαϊκές μελέτες και στοιχεία της Τροχαίας.
Μεγαλύτερο κίνδυνο τραυματισμού σε τροχαίο ατύχημα έχουν ο οδηγός μοτοποδηλάτου (37,39%) και ο οδηγός μοτοσικλέτας (22,15%). Ο ποδηλάτης έχει κίνδυνο σε ποσοστό 8,88%, ο πεζός 6,94%, ο οδηγός αυτοκινήτου 1% και ο επιβάτης λεωφορείου 0,26%.
Έρευνα έδειξε ότι το 12% των θυμάτων από τροχαία ατυχήματα θα είχε σωθεί αν είχε διακομιστεί έγκαιρα σε κάποιο νοσοκομείο, ενώ το 32% των θυμάτων θα είχε σωθεί αν είχε μεταφερθεί σε νοσοκομείο με μονάδα αντιμετώπισης τραυμάτων.
Σημαντικές είναι οι επιπτώσεις της ταχύτητας των οχημάτων. Αν μειωθεί η ταχύτητα του οχήματος κατά 20%, ο αριθμός των ατυχημάτων μειώνεται κατά 40%. Η ζώνη ασφαλείας για ταχύτητες πρόσκρουσης 85 χλμ./ώρα μειώνει κατά 30% τον κίνδυνο τραυματισμού, η χρησιμοποίηση κράνους μειώνει τον κίνδυνο θανατηφόρου δυστυχήματος κατά 52%-80% και η χρήση παιδικού καθίσματος μειώνει τον κίνδυνο τραυματισμού κατά 52%-80%.
ΑΛΚΟΟΛ ΚΑΙ ΕΚΝΕΥΡΙΣΜΟΣ
Σοβαρός παράγοντας πρόκλησης τροχαίων ατυχημάτων είναι η κατανάλωση αλκοόλ. Στην περίπτωση που στο αίμα του οδηγού εντοπιστεί αλκοόλ 1 mg/ml αίματος ο κίνδυνος πρόκλησης ατυχήματος είναι δεκαπλάσιος, ενώ με ποσότητα 2 mg αλκοόλ ανά ml αίματος υφίσταται εκατονταπλάσιος κίνδυνος πρόσκλησης ατυχήματος.
Σύμφωνα με την έρευνα του κ. Προφυλλίδη, οι έλληνες οδηγοί εκνευρίζονται περισσότερο κατά την οδήγηση από τους οδηγούς δώδεκα άλλων κρατών. Το ποσοστό εκνευρισμού των ελλήνων οδηγών σε οδήγηση εντός αστικών περιοχών είναι 79%, κατά την οδήγηση σε αυτοκινητόδρομο 65% και σε αργό ξεκίνημα όταν ανάβει πράσινο 43%. Ακολουθούν σε νεύρα οι ολλανδοί οδηγοί με αντίστοιχα ποσοστά 76%, 60% και 23%.
Ο κίνδυνος ατυχήματος αυξάνεται κατά 50% ως αποτέλεσμα της συνεχούς οδήγησης πέραν των οκτώ ωρών για τους οδηγούς λεωφορείων και κατά 300% για τους οδηγούς φορτηγών.
“Τα μέτρα χαμηλού κόστους βραχυπρόθεσμης απόδοσης που μπορούν να ληφθούν για την οδική ασφάλεια είναι σήμανση, φωτισμός, αστυνόμευση, συντήρηση οχημάτων, περιορισμός κατανάλωσης αλκοόλ. Τα μέτρα χαμηλού κόστους μακροπρόθεσμης απόδοσης είναι η αλλαγή της οδηγικής συμπεριφοράς, ο σεβασμός των κανόνων οδικής ασφάλειας, η μείωση της επιθετικότητας. Τα μέτρα υψηλού κόστους είναι βελτίωση του οδικού δικτύου, εκτεταμένος φωτισμός, εκτεταμένη αστυνόμευση”, αναφέρει ο κ. Προφυλλίδης.
ΤΑ ΘΥΜΑΤΑ
Σε τελευταία στατική ανάλυση που έγινε από την ΕΛΑΣ για τα τροχαία που σημειώθηκαν στη χώρα μας το 11μηνο του 2008 (Ιανουάριος-Νοέμβριος) διαπιστώθηκε ότι κύριος λόγος των ατυχημάτων είναι η οδική συμπεριφορά του οδηγού σε ποσοστό 80%. Ποσοστό 44,4% των νεκρών οδηγών δεν έκανε χρήση ζωνών ασφαλείας ή κράνους. Οι ηλικίες των θυμάτων σε τροχαία είναι: από 54 ετών και άνω 32%, μεταξύ 18 και 35 ετών ποσοστό 38%, μεταξύ 36 και 53 ετών ποσοστό 24% και οι παιδικές ηλικίες μέχρι 17 ετών ποσοστό 6%.
makthes.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου