Προσοχή στις διαβάσεις των τρένων
Δευτέρα 19 Ιανουαρίου 2009
Κινητό τηλέφωνο και οδήγηση ποτέ μαζί
Όλοι θα θυμόμαστε από την μικρή μας ηλικία την μητέρα μας να μας κάνει την παρατήρηση, «Μην μιλάς στον πατέρα σου οδηγάει! Δεν μιλάμε στον οδηγό!».Δυστυχώς όμως μεγαλώνοντας αντιληφτήκαμε, για άλλη μια φορά, πόσο υποκριτική είναι η κοινωνία μας. Πλέον δυστυχώς ζούμε σε μία κοινωνία όπου ο καθένας δεν μπορεί να αποχωριστεί το κινητό του τηλέφωνο, ακόμα και όταν αύτη η επιλογή του βρίσκεται αντιμέτωπη με την ηθική.
Όπως αποδεικνύεται πλέον κραυγαλέα από τα στατιστικά στοιχεία στην χώρα μας, 7 στα 10 ατυχήματα που συμβαίνουν οφείλονται σε εκτροπές που έχουν σαν αιτία ότι ο οδηγός του οχήματος μιλούσε στο κινητό τηλέφωνο ενώ οδηγούσε. Αυτό το φαινόμενο είναι παγκόσμιο, καθημερινά συμβαίνουν ατυχήματα τα οποία έχουν αιτία την εξάρτηση με το κινητό τηλέφωνο.
Ας δούμε όμως τι πραγματικά είναι αυτό που προκαλεί ένα ατύχημα στον συνδυασμό κινητό τηλέφωνο και οδήγηση. Όπως συνηθίζεται πολλοί πιστεύουν ότι η αιτία είναι ότι έχουμε απασχολημένο το ένα μας χέρι με το κινητό τηλέφωνο και δεν μπορούμε να οδηγήσουμε, και ότι ένα hand-free ή ένα Bluetooth μπορεί να λύσει το πρόβλημα ή πολλοί πιστεύουν απλά ότι είναι αρκετά έμπειροι οδηγοί για να οδηγήσουν με το ένα χέρι. Δυστυχώς όμως τα πράγματα δεν είναι τόσο απλά. Το ότι έχουμε απασχολημένο το ένα μας χέρι δεν είναι μόνο αυτό η αιτία, μάλιστα δεν είναι αυτό η κυρίως αιτία.
Σύμφωνα με μελέτες του Πανεπιστημίου της Γιούτα η κυρίως αίτια πρόκλησης ατυχήματος σε οδήγηση με κινητό τηλέφωνο είναι ο μεγάλος βαθμός απόσπασης της προσοχής του οδηγού. Συγκεκριμένα υπογραμμίζεται ότι η χρήση κινητού τηλέφωνου με hand-free είναι το ίδιο επικίνδυνη με την χρήση κινητού τηλέφωνου χωρίς hand-free. Τα αποτελέσματα της έρευνας επίσης έδειξαν ότι ο χρόνος αντίδρασης ενός νεαρού ενήλικα οδηγού καθώς μιλάει στο κινητό αυξάνεται τόσο πολύ σαν να πρόκειται για υπερήλικα οδηγό και επίσης ότι η ικανότητα οδήγησης ενός οδηγού που μιλάει στο κινητό τηλέφωνο μειώνεται στον ίδιο βαθμό όπως αν είχε στο αίμα του 0.08% αλκοόλ, δηλαδή να ήταν μεθυσμένος.
Σε αυτές τις μελέτες χρησιμοποιήθηκε ένας εξελιγμένος προσομοιωτής οδήγησης στον οποίο οι συμμετέχοντες κλήθηκαν να αντιμετωπίσουν κάποιες συνήθης καταστάσεις οδήγησης καθώς μιλούσαν στο κινητό τηλέφωνο, καθώς μιλούσαν με ένα συνεπιβάτη και καθώς δεν μιλούσαν. Τα αποτελέσματα απέδειξαν ότι η συνομιλία στο κινητό τηλέφωνο είναι σε μεγάλο βαθμό πιο επικίνδυνη σε σχέση με την συνομιλία με ένα συνεπιβάτη. Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι συνήθως σε μια συζήτηση μεταξύ οδηγού και συνεπιβάτη οι καταστάσεις που αντιμετωπίζει ο οδηγός γίνονται έμμεσα ή άμεσα μέρος της συζήτησης και επηρεάζουν την ροή της. Ο συνεπιβάτης εύκολα συνήθως μπορεί να κατανοήσει την πίεση που δέχεται ο οδηγός γιατί είναι και αυτός μέσα στο όχημα. Επίσης σύμφωνα με τους ερευνητές σε μια συνομιλία μέσω κινητού τηλεφώνου υπάρχει περισσότερη λειτουργία του νοητικού τμήματος που επεξεργάζεται τα ακουστικά ερεθίσματα απ’ ότι του τμήματος που επεξεργάζεται τα οπτικά ερεθίσματα από το περιβάλλον της οδήγησης.
Μία άλλη μελέτη η οποία έγινε στην Αυστραλία από το Insurance Institute for Highway Safety και τα αποτελέσματα της δημοσιεύτηκαν στο British Medical Journal, έδειξε ότι η χρήση κινητού τηλεφώνου, με οποιονδήποτε τρόπο, κατά την οδήγηση τετραπλασιάζει τις πιθανότητες πρόκλησης ατυχήματος. Αυτή η μελέτη μάλιστα βασίστηκε σε πραγματικά στοιχεία και ατυχήματα.
Συγκεκριμένα το ποσοστό αύξησης του κινδύνου υπολογίστηκε συγκρίνοντας την χρήση τηλεφώνου εντός 10 λεπτών πριν από το συμβάν ενός πραγματικού ατυχήματος σε σχέση με την χρήση του κινητού τηλεφώνου από τον ίδιο οδηγό κατά την διάρκεια της προηγούμενης εβδομάδας. Συμμετέχοντες ήταν οδηγοί οι οποίοι νοσηλεύτηκαν στα επείγοντα περιστατικά των νοσοκομείων λόγο τραυματισμού από τροχαίο ατύχημα μεταξύ Απριλίου 2002 με Ιουλίου 2004. Για την διεξαγωγή της μελέτης χρησιμοποιήθηκαν τα αρχεία καταγραφής των τηλεφωνικών κλίσεων των συμμετεχόντων μετά την συναίνεση αυτών και των εταιριών κινητής τηλεφωνίας.
Είναι λοιπόν ολοφάνερο ότι κινητό τηλέφωνο και οδήγηση ίσον ατύχημα, αν όχι δυστύχημα. Παρόλα αυτά δυστυχώς σαν κοινωνία δεν έχουμε αντιληφθεί αυτόν το κίνδυνο. Συχνά βλέπουμε οδηγούς να μιλάνε στο κινητό καθώς οδηγούν, οδηγούς να παίρνουν τηλέφωνο σε ραδιοφωνικούς σταθμούς ενώ οδηγούν, αλλά ακόμα και την αβάσταχτη ελαφρότητα της ύπαρξης τηλεόρασης στο ταμπλό του αυτοκινήτου. Στην χώρα μας η χρήση κινητού τηλεφώνου, χωρίς ειδική θέση για ανοικτή ακρόαση, κατά την οδήγησή τιμωρείται με πρόστιμο 150€ και αφαίρεση διπλώματος οδήγησης για 30 μέρες (Κ.Ο.Κ. αρθρ. 40 παρ.1 ζ ).
Πρέπει να καταλάβουμε όλοι μας λοιπόν ότι κατά την οδήγηση το πιο σημαντικό είναι η ασφάλεια η δική μας και των γύρω μας. Όπως λέει και η Λίντα Χάντ, της οποίας η εντεκάχρονη κόρη Ρεβέκκα, είχε σκοτωθεί όταν ένα αυτοκίνητο ανέβηκε στο πεζοδρόμιο και την χτύπησε, του οποίου ο οδηγός καλούσε στο κινητό τηλέφωνο την κοπέλα του. «Μόλις πριν ήταν μαζί με την κοπέλα του. Δεν ξέρω τι μπορεί να τόσο σημαντικό για να την πάρει τηλέφωνο λίγα λεπτά μετά, αλλά ξέρω ότι δεν ήταν τόσο σημαντικό όσο η ζωή της κόρης μου», λέει η Λίντα.
Δεν χάθηκε ο κόσμος αν χάσουμε μία κλήση ή αν καλέσουμε το πρόσωπο που θέλουμε μετά την οδήγηση. Στην περίπτωση που είναι ανάγκη σταματούμε το όχημα μας σε ασφαλές σημείο στο οδόστρωμα, χωρίς να προκαλούμε πρόβλημα στην συγκοινωνία, και μιλάμε στο κινητό τηλέφωνο.
Ας μας γίνει λοιπόν κανόνας να μην μιλάμε στο κινητό τηλέφωνο ενώ οδηγούμε, αλλά και να μην μιλάμε σε έναν οδηγό μέσω κινητού τηλεφώνου.
ΤΡΟΧΟΚΙΝΗΣΗ – Σχολές Οδηγών
troxokinisi.blogspot.com
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου