Είναι διεθνώς από τα κυριότερα αίτια ατυχημάτων Της Αλεξανδρας Κασσιμη Τον χειρότερο και πιο επικίνδυνο «συνοδηγό» αποτελούν η κούραση και η υπνηλία, που αυξάνουν σημαντικά την πιθανότητα εμπλοκής σε ατύχημα. Υψηλή θέση στον κατάλογο με τα κυριότερα αίτια πρόκλησης οδικών ατυχημάτων κατέχει η κόπωση τόσο στη χώρα μας όσο και σε διεθνές επίπεδο. Περισσότεροι από τους μισούς οδηγούς δηλώνουν ότι τον τελευταίο χρόνο έχουν οδηγήσει από μία φορά έως και πολύ συχνά παρά το γεγονός ότι αισθάνονταν κουρασμένοι, σύμφωνα με δημοσκόπηση που εκπονήθηκε από την ΚΑΠΑ Research για λογαριασμό του πανεπιστημίου Θεσσαλίας. Το Εργαστήριο Συγκοινωνιακής Τεχνικής του τμήματος Πολιτικών Μηχανικών του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας σχεδιάζει, στο πλαίσιο του Ευρωπαϊκού Ερευνητικού Εργου CAST, πανελλήνια εκστρατεία οδικής ασφάλειας με σκοπό την ενημέρωση και την αφύπνιση του κοινού στα ζητήματα οδικής ασφάλειας. Απροσεξία και υπνηλία Το 20% των ατυχημάτων στη Βρετανία είναι αποτέλεσμα κόπωσης, σύμφωνα με το Ερευνητικό Κέντρο Υπνου της χώρας. Το 50% των θανατηφόρων ατυχημάτων, που σημειώθηκαν στις ΗΠΑ οφείλονταν σε κόπωση, ενώ η υπνηλία ευθύνεται για το 30% - 40% των ατυχημάτων με εμπλοκή βαρέων οχημάτων. Παρόμοια ευρήματα και στη Γερμανία όπου το 35% των δυστυχημάτων οφείλονται σε απροσεξία των οδηγών και στην υπνηλία. Ιδιαίτερη εντύπωση προκαλεί το γεγονός ότι συνολικά το 58,1% των οδηγών δήλωσαν ότι έχουν οδηγήσει τον τελευταίο χρόνο από μία φορά έως πολύ συχνά, ενώ αισθάνονταν έντονη κούραση. Συγκεκριμένα το 11,5% έχει οδηγήσει υπό τις παραπάνω συνθήκες κόπωσης μία φορά το περασμένο έτος, το 24,6% λίγες φορές, το 10,5% μερικές φορές, το 7,7% συχνά, ενώ το 4% παραδέχεται ότι οδηγεί πολύ συχνά κουρασμένο. Παρά το γεγονός ότι η κόπωση και η απόσπαση προσοχής βρίσκονται μεταξύ των παραγόντων που θεωρούν οι οδηγοί ότι προκαλούν ατυχήματα, η χρήση κινητού τηλεφώνου κρίνεται από το 60,6% ως πιθανότερη αιτία απροσεξίας, που οδηγεί σε δυστύχημα. Ακολουθούν οι συνομιλίες με συνεπιβάτες με ποσοστό 25,7%, οι διαφημιστικές πινακίδες κατά 13,2% που μπορούν να αποσπάσουν την προσοχή του οδηγού, οι ενοχλητικοί επιβάτες ή τα παιδιά (12,1%) και το κάπνισμα σε ποσοστό 3,4%. Ενδεικτικό επίσης είναι το εύρημα που κάνει λόγο για τα επικίνδυνα περιστατικά που έχουν βιώσει οι οδηγοί στους δρόμους το τελευταίο έτος. Το 42,7% υποστηρίζει ότι δεν έχει βιώσει επικίνδυνη κατάσταση καταδεικνύοντας ότι οι Ελληνες οδηγοί είναι εξοικειωμένοι πλέον με τις συνθήκες ζούγκλας που συναντά κανείς στους δρόμους της χώρας, ενώ τους χαρακτηρίζει και μια επικίνδυνη αυτοπεποίθηση. Σχεδόν το 20% έχει βιώσει τουλάχιστον μία φορά επικίνδυνο περιστατικό στο δρόμο, λόγω απροσεξίας του ιδίου, ενώ από λίγες φορές έως και πολύ συχνά δηλώνει απρόσεχτο το 37,3%. Επιβεβαιώνοντας την πεποίθηση που θέλει τον εκφοβισμό να είναι ιδιαίτερα αποτελεσματικός στην περίπτωση της οδικής ασφάλειας το 32,5% των ερωτηθέντων σημείωσε ότι οι αυστηρότεροι έλεγχοι της τροχαίας θα τους καθιστούσε πιο προσεκτικούς στο δρόμο. Σε εκστρατείες ενημέρωσης εναποθέτει τις ελπίδες του το 26,1%, ενώ τη λύση στην αυστηρότερη νομοθεσία βλέπει το 8,4% των ερωτηθέντων σε συνδυασμό πάντα με την εφαρμογή της. kathimerini.gr |
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου