Εν έτη 2009, με τη χρήση του κινητού τηλεφώνου στο αυτοκίνητο να θεωρείται η δεύτερη, μετά την παραβίαση προτεραιότητας, αιτία για την πρόκληση τροχαίων και οι καθ’ ύλην υπεύθυνοι, όπως έχουμε συνηθίσει να τους λέμε, "σφυρίζουν αδιάφορα"…
Η χρήση, όμως, έγινε πλέον "κατάχρηση".
Και μπορεί η κοπελίτσα που "μπουρδολογεί" ασύστολα μασώντας τσίχλα και κοιτάζοντας βιτρίνες να προκαλεί απλώς γέλιο…
Κατά τη διάρκεια της οδήγησης, όμως, η χρήση του μπορεί να αποβεί μοιραία, αφού διασπάει την προσοχή του οδηγού, αυξάνει τον χρόνο αντίδρασής [Το] και το χρόνο κίνησης του [Τm] και μειώνει την περιφερειακή του ορατότητα [Rv]
Κι είναι το ίδιο επικίνδυνο είτε ομιλούμε με το τηλέφωνο κολλημένο στο αυτί είτε με hands free ή bluetooth.
Το πρόβλημα, βέβαια, δεν είναι το κινητό τηλέφωνο αυτό καθαυτό, αλλά οι σύνθετες και απαιτητικές διανοητικές λειτουργίες στις οποίες υποβάλλεται ο οδηγός κατά τη χρήση του.
Για το εν λόγω πείραμα οι επιστήμονες τοποθέτησαν στο κεφάλι εθελοντών οδηγών συσκευές που παρακολουθούν την κίνηση των ματιών. Συνήθως, τα μάτια του οδηγού κινούνται συνεχώς έτσι ώστε να βλέπουν το δρόμο, μετά τον καθρέφτη, μετά την κυκλοφορία και πάλι απ' την αρχή. Για μια απλή λειτουργία, όπως η ανάγνωση της ταχύτητας, τα μάτια πάνε προς τα κάτω και προς τα αριστερά, σταματούν για λίγο και μετά ξαναγυρίζουν ώστε να κοιτάζουν στο δρόμο. Όμως, αρκεί μια λίγο πιο απαιτητική διανοητική εργασία, όπως η από μνήμης απαρίθμηση των περιεχομένων ενός καταλόγου την ώρα που μιλάει ο οδηγός σε κινητό με χρήση hands free, για να χαθεί το συνηθισμένο μοτίβο κίνησης των ματιών. Στην περίπτωση αυτή τα μάτια μένουν σχεδόν ακίνητα. Ο οδηγός κοιτάζει σταθερά τον προφυλακτήρα του μπροστινού αυτοκινήτου ή κάπου ανάμεσα.
Τα αποτελέσματα μιας παρόμοιας έρευνας στο Πανεπιστήμιο της Γιούτα έδειξαν ότι ο χρόνος αντίδρασης ενός νεαρού ενήλικα οδηγού καθώς μιλάει στο κινητό αυξάνεται τόσο πολύ, σαν να επρόκειτο για υπερήλικα οδηγό. Αποδείχθηκε, επίσης, ότι η ικανότητα οδήγησης ενός οδηγού που μιλάει στο κινητό τηλέφωνο μειώνεται στον ίδιο βαθμό με αυτή ενός οδηγού που έχει στο αίμα του 0,85 g/lit αίματος αλκοόλ, δηλαδή η ικανότητα οδήγησης κάποιου που μιλάει στο κινητό είναι αντίστοιχη με αυτή ενός μεθυσμένου!
Στην Ελλάδα, έρευνα που πραγματοποίησε το Πανεπιστήμιο της Πάτρας έδειξε ότι οι οδηγοί που μιλούν στο κινητό τηλέφωνο, ανεξάρτητα αν έχουν ή όχι hands free:
- Χρησιμοποιούν το 30% της προσοχής τους στο δρόμο
- Διατηρούν λάθος απόσταση ασφαλείας
- Αντιδρούν αργά, υπερβολικά και λάθος τις περισσότερες φορές.
- Τρομάζουν και συμπεριφέρονται απρόβλεπτα, όταν τους προσπερνούν.
Είναι κοινός τόπος για όλους όσους ασχολούνται σοβαρά με την Οδική Ασφάλεια, ότι όποιος χρησιμοποιεί κινητό τηλέφωνο κατά την οδήγηση, αποτελεί κίνδυνο για τον εαυτό του και για τους γύρω του εποχούμενους και πεζούς, για τον απλούστατο λόγο ότι χάνει δεδομένα και σημαντικές πληροφορίες από το οδόστρωμα.
Οι συχνότερες αρνητικές επιπτώσεις της χρήσης κινητού τηλεφώνου κατά την οδήγηση είναι:
- Η μη προσήλωση των ματιών σε σημεία αναφοράς στο δρόμο.
- Η λάθος απόσταση ασφαλείας
- Η γενικότερη διάσπαση της συγκέντρωσης
- Η αύξηση του χρόνου αντίδρασης.
- Οι λάθος αποφάσεις
- Η απροσεξία.
- Η μη χρήση των δεικτών, όταν επιβάλλεται.
- Το ξαφνικό φρενάρισμα.
- Η παρέκκλιση από την κανονική πορεία με αντικανονική αλλαγή λωρίδας.
Οδήγηση και κινητό είναι δυο πράγματα ασυμβίβαστα, πολύ απλά γιατί, η μία δραστηριότητα αποσπά πόρους από την άλλη και όπως πολύ καλά γνωρίζετε και συνεχίζουμε να υπογραμμίζουμε συνεχώς: η οδήγηση είναι εργασία αποκλειστικής απασχόλησης…!
Η λύση που προτείνουμε τελικά είναι εκείνη που υποδεικνύει και η κοινή λογική: όταν οδηγείτε, αποφύγετε κάθε απαιτητική δραστηριότητα, είτε αυτή είναι συνδιάλεξη, είτε είναι η ρύθμιση σταθμών στο ραδιόφωνο, είτε το ψάξιμο των menu. Αφιερώστε όλη σας την προσοχή στο οδόστρωμα απολαμβάνοντας τη διαδρομή και να φτάσετε στον προορισμό σας με ασφάλεια.
Η επιλογή είναι δική σας…
http://www.youtube.com/watch?v=ZjpPH-KGtAA
http://www.youtube.com/watch?v=IOjORI0BXnc
www.zografos.com
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου