Του ΜΑΝΟΛΗ Γ. ΔΡΕΤΤΑΚΗ*
Τα τελευταία χρόνια σημειώθηκε σημαντική μείωση των νεκρών από τροχαία ατυχήματα στη χώρα μας.
Το ίδιο όμως συνέβη και στα άλλα κράτη-παλαιά μέλη της Ευρωπαϊκής Ενωσης των 15 (Ε.Ε. - 15). Το τελευταίο έτος για το οποίο υπάρχουν πλήρη στοιχεία για τα κράτη αυτά (και οριστικά στοιχεία για την Ελλάδα) είναι το 2006. Στο άρθρο αυτό θα εξετάσουμε τη μείωση των νεκρών από τροχαία ατυχήματα το 2006 σε σχέση με το 2000 στα κράτη-μέλη της Ε.Ε. - 15.
Σε ό,τι αφορά την κατάταξη των κρατών στους νεκρούς από τροχαία ατυχήματα, το κριτήριο των νεκρών ανά 1 εκατομμύριο κατοίκων δεν είναι κατάλληλο, δεδομένου ότι ο αριθμός των τροχαίων και των νεκρών από αυτά εξαρτάται από τον αριθμό των οχημάτων και ιδιαίτερα των επιβατηγών Ι.Χ., στα οποία οφείλονται και τα περισσότερα θανατηφόρα τροχαία. Ούτε, όμως, το κριτήριο του αριθμού των Ι.Χ. αυτοκινήτων δίνει μια πλήρη εικόνα, δεδομένου ότι τα τροχαία εξαρτώνται και από τον αριθμό των χιλιομέτρων που διανύονται από τα αυτοκίνητα. Είναι, κατά συνέπεια, ενδιαφέρον να εξετάσουμε τις μεταβολές που σημειώθηκαν στον αριθμό των νεκρών από τροχαία ατυχήματα και με τα τρία αυτά κριτήρια με βάση τα στοιχεία της Στατιστικής Υπηρεσίας της Ε.Ε., της Eurostat.
Στην 1η στήλη του Πίνακα που ακολουθεί δίνεται ο αριθμός των νεκρών από τροχαία στα κράτη-μέλη της Ε.Ε. - 15 το 2000, στη 2η το 2006 και στην 3η η ποσοστιαία μείωσή τους το 2006 σε σχέση με το 2000. Στις τρεις επόμενες στήλες δίνονται οι νεκροί ανά: 1 εκατομμύριο κατοίκους, 1 εκατομμύριο Ι.Χ. και 1 δισεκατομμύριο διανυθέντων χιλιομέτρων από Ι.Χ. το έτος 2006...
Από την 3η στήλη του Πίνακα, φαίνεται ότι η μεγαλύτερη μείωση σε νεκρούς από τροχαία ατυχήματα το 2006 σε σχέση με το 2000 σημειώθηκε στο Λουξεμβούργο, την Πορτογαλία και τη Γαλλία (πάνω από 40%) και η μικρότερη στο Ηνωμένο Βασίλειο. Η Ελλάδα κατέχει την 11η θέση ανάμεσα στα κράτη-μέλη της Ε.Ε. - 15 σε ό,τι αφορά τη μείωση αυτή.
Σε ό,τι αφορά την κατάταξη των 15 κρατών, το έτος 2006 ανά
- 1 εκατομμύριο κατοίκους, την 1η θέση κατέχει η Ελλάδα ακολουθούμενη από το Βέλγιο και την Ιταλία.
- 1 εκατομμύριο Ι.Χ., την 1η θέση κατέχει η Ελλάδα ακολουθούμενη από το Βέλγιο και την Ιρλανδία. Τις τρεις τελευταίες (καλύτερες) θέσεις και με τα δύο κριτήρια κατέχουν το Ηνωμένο Βασίλειο, η Σουηδία και η Ολλανδία, και, τέλος, ανά
- 1 δισεκατομμύριο διανυθέντων χιλιομέτρων από Ι.Χ., την 1η θέση κατέχει η Ελλάδα, ακολουθούμενη από την Ιρλανδία και την Ισπανία. Τις τρεις τελευταίες θέσεις κατέχουν η Ολλανδία, το Ηνωμένο Βασίλειο και η Σουηδία.
Το 2006 η χώρα μας, εκτός του ότι κατέχει, δυστυχώς, την 1η θέση σε αριθμό νεκρών από τροχαία ατυχήματα ανάμεσα στα κράτη-μέλη της Ε.Ε. - 15 και με τα τρία κριτήρια που χρησιμοποιήσαμε, ο αριθμός αυτός είναι σημαντικά μεγαλύτερος από εκείνον του κράτους που κατέχει τη 2η θέση με τα ίδια κριτήρια.
Από τα όσα προαναφέρθηκαν φαίνεται ότι στην Ε.Ε. - 15 ως σύνολο καταβάλλεται μεγάλη προσπάθεια για τη μείωση των νεκρών από τροχαία. Παρά, όμως, τη σημαντική μείωσή τους το διάστημα 2000-2006, ο αριθμός τους εξακολουθεί να είναι πολύ μεγάλος και αυτό ισχύει πολύ περισσότερο στη χώρα μας. Το μέγιστο πρόβλημα στη χώρα μας είναι η παράνομη και επικίνδυνη συμπεριφορά των οδηγών που έχουν δίπλωμα οδήγησης, με την πολλαπλή παραβίαση του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (μέθη, υπερβολική ταχύτητα, παράνομα προσπεράσματα, παραβίαση του «κόκκινου», ακόμα και οδήγηση στο αντίθετο ρέυμα κ.λπ.). Υπάρχουν, όμως, και προβλήματα που έχουν σχέση με τον τρόπο χορήγησης των διπλωμάτων οδήγησης, την παλαιότητα των Ι.Χ., τον έλεγχο των οχημάτων από τα ΚΤΕΟ, την ποιότητα και τη συντήρηση του οδικού δικτύου της χώρας κ.λπ. Τέλος, ορισμένα θανατηφόρα τροχαία ατυχήματα προκαλούνται από νέους ή μεγαλύτερους στην ηλικία, οι οποίοι δεν έχουν καν δίπλωμα οδήγησης.
Κλείνοντας το άρθρο αυτό υπενθυμίζουμε ορισμένα μέτρα που είχαμε προτείνει σε ένα σχετικό άρθρο μας στην «Ελευθεροτυπία» της 16.12.2000 και τα οποία πρέπει να εντατικοποιηθούν προκειμένου η χώρα μας να πάψει να έχει τη θλιβερή πρωτιά σε νεκρούς από τροχαία ατυχήματα. Τα μέτρα αυτά είναι:
- Ο συνεχής δειγματοληπτικός έλεγχος με αλκοτέστ των οδηγών.
- Η χωρίς καμία επιείκεια επιβολή των προβλεπόμενων κυρώσεων στους παραβάτες του ΚΟΚ.
- Η με αυστηρότερα κριτήρια και δοκιμασία χορήγηση των αδειών οδήγησης.
- Η συστηματική κυκλοφοριακή αγωγή των πεζών (και ιδιαίτερα των νέων στα σχολεία).
- Η αυστηρή αστυνόμευση της κυκλοφορίας με τη χρησιμοποίηση σύγχρονων μέσων.
- Ο έλεγχος για το αν τα οχήματα περνούν τακτικά τον προβλεπόμενο έλεγχο από τα ΚΤΕΟ και, τέλος
- Η συνεχής βελτίωση και συντήρηση του οδικού δικτύου της χώρας.
* Ο Μανόλης Γ. Δρεττάκης είναι πρώην: αντιπρόεδρος της Βουλής, υπουργός και καθηγητής της ΑΣΟΕΕ
www.enet.gr
Προσοχή στις διαβάσεις των τρένων
Πέμπτη 30 Ιουλίου 2009
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου