Η σύνταξη αυτού του άρθρου έχει σαν σκοπό να εκθέσει την εφηρμοσμένη μηχανολογία που διαθέτουν οι πετρελαιοκινητήρες και να επιχειρήσει μια απ'ευθείας αντιπαράθεση με τους αντίστοιχους βενζινοκινητήρες.
Πρέπει να ξεκαθαριστεί ευθύς εξ'αρχής πως ο γραφών είναι σαφώς υπέρ των πετρελαιοκινητήρων για έναν λόγο που είναι κεφαλαιώδους σημασίας. Γιατί πολύ απλά σε αντίστοιχες συγκεντρώσεις ισχύος με τους βενζινοκινητήρες είναι οικονομικότεροι και με κατά κανόνα χαμηλότερους ρύπους.
Ποιο είναι όμως το κύριο χαρακτηριστικό των κινητήρων DIESEL; Παρουσιάζουν κατά κανόνα πολυ υψηλή τιμή στρεπτικής ροπής, πολύ χαμηλά αποδιδόμενη στο φάσμα των στροφών και εξαιρετική συμπεριφορά στα κλασματικά φορτία. Ο λόγος που συμβαίνει αυτό είναι γιατί οι πετρελαιοκινητήρες αυτή τη στιγμή εφοδιάζονται με τα πιο προηγμένα συστήματα υπερπλήρωσης που κυκλοφορούν τα οποία είναι πολύ ανώτερα των αντίστοιχων βενζινοκινητήρων.
Μεταβλητές γεωμετρίες πτερύγωσης, σύνδεση στροβιλοσυμπιεστών ακόμα και σε κινητήρες με 4 θαλάμους καύσης αποδεικνύουν του λόγου το αληθές.
Η πολύ υψηλή ροπή στρέψης τους της οποίας η σημαντικότητα έχει αναλυθεί σε άλλο άρθρο επιτρέπει στους κατασκευαστές να εφοδιάζουν τα οχήματά τους με συστήματα μετάδοσης με πολύ μακριές σχέσεις με αποτέλεσμα να επιτυγχάνεται σημαντική οικονομία καυσίμου ειδικά στις περιπτώσεις ενός ταξιδιού αφού μας δίνουν τη δυνατότητα να κινούμαστε με υψηλή ωριαία ταχύτητα με παράλληλα χαμηλούς ρυθμούς περιστροφής του κινητήρα.
Επίσης το γεγονός ότι είναι βαρύτεροι ανά μονάδα ισχύος σε σχέση με τους κινητήρες OTTO τους δίνουν χαρακτηριστικά απαράμιλλης αντοχής στο χρόνο διότι το γεγονός ότι είναι πιο βαρείς ενημερώνεται από την αναγκαιότητα της χρησιμοποίησης ανθεκτικότερων και κατά συνέπειας βαρύτερων υλικών στην κατασκευή τους.
Αυτή ακριβώς η αύξηση βάρους δεν τους επιτρέπει να έχουν πολύ υψηλούς ρυθμούς περιστροφής λόγω των μαζικών δυνάμεων που αναπτύσσονται στα έμβολα.
Ένα άλλο σημαντικό πλεονέκτημα είναι ότι δεν έχουν σπινθηρηστές διότι λόγω υψηλότατης σχέσης συμπίεσης το μείγμα αναφλέγεται αυθορμήτως χωρίς να έχει ανάγκη τον σπινθήρα από τον σπινθηριστή για την έναρξη και ακολούθως διάδοση της φλόγας. Αυτό οδηγεί σε μειωμένη πολυπλοκότητα του ηλεκτρικού συστήματος του αυτοκινήτου χαμηλότερο κόστος συντήρησης και μεγαλύτερη αξιοπιστία εν γένει γιατί ως γνωστόν οι περισσότερες βλάβες στατιστικά των αυτοκινήτων έχουν την γεννέτειρα τους στο ηλεκτρικό σύστημα αυτού.
Σε ότι αφορά τους ρύπους τα πράγματα είναι ακόμα πιο ξεκάθαρα. Οι συγκεκριμένοι κινητήρες είναι καθαρότεροι για 2 άμεσους και προφανείς λόγους. Πρώτον έχουν υψηλότερο βαθμό απόδοσης που συνεπάγεται μικρότερη κατανάλωση και τελικά λιγότερους ρύπους αλλά και γιατί οι πιο σύγχρονοι εξ'αυτών διαθέτουν φίλτρα κατακράτησης σωματιδίων που εξαλείφει και ένα από τα εγγενή μειονεκτήματά τους.
Στη δυτική ευρώπη οι ταξινομήσεις είναι σχεδόν μοιρασμένες μεταξύ πετρελαιοκίνητων και βενζινοκίνητων οχημάτων. Με την τάση να είναι σαφώς αυξητική για την πετρελαιοκίνηση.
Δυστυχώς στην Ελλάδα η πετρελαιοκίνηση έχει καταργηθεί από τη δεκαετία του 80 στα αστικά κέντρα, ίσως όχι αδίκως αφού τότε οι κινητήρες αυτοί δεν παρουσίαζαν τα σημερινά πλεονεκτήματα ωστόσο ίσως έχει έρθει η ώρα πλέον να αναθεωρήσουμε και εμείς.
http://mechluke.blogspot.com
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου