Προσοχή στις διαβάσεις των τρένων

Προσοχή στις διαβάσεις των τρένων

Σάββατο 11 Απριλίου 2009

Θύματα... τροχαίου πολέμου

Ατύχημα ή έγκλημα εκ προμελέτης στο οποίο μάλιστα ο δράστης έχει ονοματεπώνυμο; Σε κάθε μεγάλη έξοδο θρηνούμε ανθρώπινες ζωές. Ακολουθούν οι συνήθεις ...«κορόνες» των αρμοδίων που υπόσχονται μέτρα και μετά σιωπή. Ως το επόμενο θλιβερό επεισόδιο που παραπέμπει σε έναν ακήρυκτο... τροχαίο πόλεμο!

Οι ειδικοί, εντός και εκτός συνόρων, συμφωνούν ότι τρεις είναι οι παράγοντες που συμμετέχουν σε ένα τροχαίο ατύχημα:

* Ο δρόμος, που συχνά απέχει παρασάγγας από τις σύγχρονες προδιαγραφές ασφαλείας, στην κατασκευή αλλά κυρίως στη συντήρησή του, η οποία παραμένει άγνωστη έννοια για τη χώρα μας.

*Το όχημα, που είναι πιο ευάλωτο αν είναι παλιό ή κακά συντηρημένο.

* Ο οδηγός, που έμαθε να παίρνει άδεια οδήγησης «α λα ελληνικά» χάρη στο γνωστό «φακελάκι» και συχνά μεταμορφώνεται σε... ατίθασο καβαλάρη, δίνοντας προτεραιότητα στο «εγώ» του.

Για να συμβεί το μοιραίο, αρκεί να συνυπάρξουν δύο από τους παραπάνω τρεις παράγοντες. Αν συμπέσουν και οι τρεις, έχουμε απλώς τραγωδία.

Με τα έως τώρα στοιχεία, η Ελλάδα πολύ δύσκολα θα πιάσει τον στόχο που έχει θέσει η Ευρωπαϊκή Ενωση για μείωση των τροχαίων κατά 50% σε σχέση με τα επίπεδα του 2000. Εκείνη τη χρονιά η χώρα μας ήταν σε μία από τις πρώτες θέσεις του καταλόγου της ντροπής, με 2.037 νεκρούς, αριθμός που αντιστοιχούσε στον αφανισμό από τον χάρτη ενός μεσαίου νησιού, όπως π.χ. η Μήλος.

Ως το 2002, χάρη στην εκστρατεία που είχαν αναλάβει τα συναρμόδια υπουργεία ΠΕΧΩΔΕ, Μεταφορών και Δημόσιας Τάξης, είχε καταγραφεί θεαματική μείωση που άγγιξε το 30%. Από τότε όμως η κατάσταση παρουσιάζει ανησυχητική στασιμότητα, αφού ο ετήσιος θλιβερός απολογισμός διαμορφώνεται λίγο πάνω από τους 1.600 νεκρούς και πλέον είναι δύσκολο να επιτευχθεί ο στόχος για 1.018 απώλειες ζωής μέσα στους επόμενους 20 μήνες. Μάλιστα, το πρώτο οκτάμηνο του 2008 τα θανατηφόρα τροχαία είχαν αυξηθεί κατά 8,6% και τα ατυχήματα με σοβαρούς τραυματισμούς κατά 7,8% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2007. Μόνο στο τρίμηνο Ιουνίου-Αυγούστου είχαμε 118 νεκρούς, 32% περισσότερους σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2007, ενώ και τα συμβάντα με σοβαρούς τραυματισμούς είχαν αύξηση 23%. Το αρνητικό είναι ότι πολλά ατυχήματα σημειώθηκαν σε τουριστικές περιοχές και τη «μερίδα του λέοντος» έχουν τα τετράτροχα με κίνηση δίτροχου, οι γνωστές «γουρούνες». Μόνο στη Σέριφο ξεκληρίστηκε μια τετραμελής οικογένεια.

Ευτυχώς οι μειωμένες βροχοπτώσεις στο τέλος της προηγούμενης χρονιάς βελτίωσαν τους δείκτες και τελικά το 2008 καταγράφηκε μείωση των νεκρών κατά 5,6%, αλλά αύξηση των συμβάντων με βαριά τραυματισμένους κατά 4,9%. Παρά τη μείωση, οι νεκροί της ασφάλτου παραμένουν σε υψηλά επίπεδα και μετρούν 1.522 άτομα.

«Συνταγές» υπάρχουν και έχουν δοκιμαστεί από χρόνια με επιτυχία σε όλες τις ευρωπαϊκές χώρες: ενίσχυση της οδικής ασφάλειας με σύγχρονους δρόμους, αλλαγή νοοτροπίας για τους οδηγούς με αφετηρία τον σύγχρονο τρόπο απόκτησης διπλώματος οδήγησης, συστηματική εφαρμογή των τεχνικών ελέγχων στα οχήματα ώστε να απαλλαγούμε σταδιακά από τις «σκοτώστρες».

Η χώρα μας έχει και ένα άλλο μείον. Είναι πολύ υψηλή η συμμετοχή φορτηγών και άλλων «βαρέων» οχημάτων, που ειδικά στην Αθηνών-Κορίνθου φθάνουν το 25% της κυκλοφορίας. Ανεξέλεγκτα κινούνται και τα βυτιοφόρα, παρά το γέγονός ότι η χώρα μας οφείλει να εφαρμόσει την κοινοτική οδηγία, που έχει ενσωματώσει στο εθνικό δίκαιο με προεδρικό διάταγμα και επιβάλλει τη λειτουργία σταθμών ελέγχου επικίνδυνων φορτίων στα 4.000 χλμ. των δρόμων που ανήκουν στο διευρωπαϊκό οδικό δίκτυο. Πρόσφατο είναι το ατύχημα στην Παλιοβούνα, κοντά στο Αντίρριο, όπου βυτιοφόρο που μετέφερε καύσιμα προκάλεσε διακοπή της κυκλοφορίας για πάνω από 10 ώρες και έθεσε σε κίνδυνο ανθρώπινες ζωές. Προ διετίας, σε σύγκρουση βυτιοφόρου με λεωφορείο κοντά στο Ρέθυμνο απανθρακώθηκαν τέσσερα άτομα.

«Η σημασία της λειτουργίας τέτοιων σταθμών είναι κρίσιμη για την οδική ασφάλεια, δεδομένου ότι η εμπλοκή τέτοιων οχημάτων σε τροχαίο προκαλεί σοβαρής έκτασης δυστυχήματα με πολλά θύματα και πιθανή περιβαλλοντική καταστροφή», μας εξηγεί ο μελετητής συγκοινωνιακών έργων Αντώνης Καστής από το Παρατηρητήριο Οδικής Ασφάλειας που έχει δημιουργήσει το Τεχνικό Επιμελητήριο, και συμπληρώνει: «Πέραν των οχημάτων που μεταφέρουν εμφανώς και με σήμανση επικίνδυνα φορτία, υπάρχει η εκτίμηση ότι μεταφέρονται καλλυντικά, spray, χημικές ύλες και με συμβατικά οχήματα, αν και περιλαμβάνονται στις κλάσεις επικίνδυνων εμπορευμάτων και χρήζουν ειδικών μέτρων προστασίας και κατάλληλων οχημάτων. Επιπλέον, η Ελλάδα συνορεύει με δύο χώρες, την Τουρκία και την Αλβανία, που δεν έχουν επικυρώσει τη διεθνή συμφωνία περί ασφαλούς μεταφοράς επικίνδυνων εμπορευμάτων. Συνεπώς, η ανάγκη για λειτουργία των κατάλληλων σταθμών ελέγχου στο ελληνικό οδικό δίκτυο είναι άμεση και επιτακτική».

enet.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Related Posts with Thumbnails